SEO-optimering

SEO-optimering - 5 tips som ökar trafiken

Idag är den digitala närvaron av yttersta vikt och SEO-optimering är en viktig faktor för att lyckas på nätet för de flesta företag och organisationer. Att ha koll på grunderna inom sökmotoroptimering är därför viktigt, på nätet gäller verkligen devisen "syns du inte, finns du inte". Häng med i våra tips och lär dig mer.

Vad är SEO?

SEO står för Search Engine Optimization. SEO handlar om att öka hamna högt upp bland sökresultaten på Google (som indexerar din sajt). För att hamna bland topplaceringarna är det viktigt att svara på användarnas frågeställningar på ett relevant och värdeskapande sätt. Ha i åtanke att du inte ska stirra dig blind på alla "rankingfaktorer" i Googles formel för vilka hemsidor som hamnar högst upp i sökresultaten. Utgå istället från användarna och ge dem så mycket värde och relevans det bara går.

5 SEO-tips och trix

Det finns några stora fokusområden som är grunden i sökmotoroptimering. I denna artikel presenteras dessa för att ge dig en helhetsbild över ämnet.

1. Gör research och använd relevanta sökord

Genom att arbeta med analysarbete kan du driva in mycket trafik till din hemsida. För att öka chanserna att locka potentiella besökare måste du först ta reda på vad det googlas på inom din bransch. Starta med att brainstorma potentiella sökord som är relevanta för din verksamhet.

När du tagit fram sökord som du anser är relevanta för din verksamhet kan du använda program som Ahrefs och Keyword Tool för att göra en sökordsanalys. Där får du svart på vitt på hur många sökningar som görs på dina utvalda sökord varje månad.


Om du vill ha inspiration till närliggande sökord och fraser kan du skriva in dina sökord på Google. Scrolla sedan ner och få förslag på närbelägna sökningar. Här ser du sökningar som har en liknande betydelse men där vissa ord är utbytta och i annan ordning. Exempel på liknande sökningar är:

  • SEO tips för nybörjare
  • Bästa SEO tipsen
  • Hur arbeta med SEO
  • Tips grunder inom SEO

När du fått fram dessa förslag kan du försöka få in även dessa sökord i dina texter.

Sammanfattning tips 1

Hitta relevanta sökord som dina kunder söker på och rangordna vilka ord du vill synas på mest. Använd program som Ahrefs och Keyword Tool för att ta fram statistik kring sökningar.

2. Optimera titlar och metabeskrivningar

När du fått fram en lista på sökord och sökfraser du vill använda är det dags att optimera dina titlar och metabeskrivningar. Försök få in ditt huvudsökord i titelbeskrivningen på ett så smidigt sätt som möjligt. Titeln ska tydligt förklara vad sidan handlar om och få potentiella besökare att trycka på just din länk på Google.

Försök att få in huvudsökordet i början av titeln. Ha i åtanke att titeln ska vara läsbar och ge ett seriöst intryck, så spamma inte titeln med massa sökord inom ämnet. Håll dig till ett huvudsökord eller en huvudfras.

I metabeskrivningen kan du använda ord som gränsar till huvudsökordet. Här har du nytta av din sökordsanalys från steg 1 i denna guide. Om din titel är ”SEO-tips för nybörjare” kan metabeskrivningen vara en närliggande sökning, exempelvis ” SEO-tips för att komma igång” om det skulle varit en vanlig sökning. Läs mer om titlar och metabeskrivningar i Noor Digitals Titel- och metaguide.


Sammanfattning tips 2

Skriv titlar och metabeskrivningar som innehåller dina sökord du vill synas på.

3. Optimera innehållet på sajten

Nästa steg är att optimera innehållet på vår sida så att även rubrikerna och texterna innehåller de sökord som du vill synas på. Se till att ha med sökorden i:

  • Rubrikerna på sidan
  • Texterna på hemsidan
  • Bilderna du använder

När du justerat rubrikerna efter sökorden är det dags att skriva intressant och värdeskapande copy som förklarar ämnet för besökarna. När även texten är optimerad är det dags att lägga till namn på bilderna (så kallade alt-taggar), som fungerar som en förklaring till vad bilden visar. Alt-taggen hjälper också blinda att tolka bilderna på hemsidan. Läs mer om 5 tips för att skriva övertygande rubriker för SEO.

Sammanfattning tips 3

Optimera dina rubriker, ditt textinnehåll och bilder utifrån dina sökord.

4. Lokal sökmotoroptimering - SEO Stockholm

Det finns flera sätt att arbeta med lokal sökmotoroptimering. Se till att skaffa ett kostnadsfritt konto för din verksamhet hos Google My Business. Där kan du lägga till information om din verksamhet och aktuella erbjudanden som besökaren får upp när de googlar ditt företagsnamn. För att synas lokalt är det också viktigt med många positiva omdömen från kunder, då ökar chansen att hamna bland toppresultaten. Klura ut ett sätt att smidigt ”samla in” positiva omdömen från nöjda kunder. Läs mer om hur du kan arbeta med recensioner för att ranka högre på Google.

En digitalbyrå som har huvudkontor i huvudstaden och riktat in sig på lokal sökmotoptimering i Stockholm är Noor Digital. SEO i Stockholm (och i Sveriges övriga storstäder) är extra viktigt då utbudet av företag är stort och konkurrensen är hård om topplatserna på Google. För att lyckas med lokal SEO är det viktigt att ha samma information på alla digitala plattformar. Det handlar om att ha samma uppdaterade namn, adress och telefonnummer överallt (exempelvis Google, Instagram, Linkedin med mera). Läs mer om varför NAP är viktigt för din SEO. Att ha en stor synlighet på Google för användare i ditt närområde är guld värt. Det ökar tillströmningen av kunder till din verksamhet och påminner boende och arbetande i området att just ditt företag har öppet och är redo att ta emot besökare.

Sammanfattning tips 4

Lokal sökmotoroptimering ger potentiella kunder i närområdet påminnelser om din verksamhet. Det är extra viktigt att jobba med lokal SEO i storstäder.

5. Arbeta med länkar

Om du får många länkar från andra sidor till din hemsida ger det en indikation till Google att din hemsida är relevant och ger värde. Google ser en länk till din hemsida som en ”röst” och röster från trovärdiga hemsidor värderas högre än röster från svagare sidor. Om du vill se vilka länkar dina konkurrenter har fått till sina hemsidor kan du kolla upp detta i program som Majestic SEO eller Ahrefs.

Att göra konkurrensanalyser kan vara ett bra sätt att öka förståelsen kring din bransch. Då kan du få en uppfattning om vilka som länkar till dina konkurrenterna. Försök även att internlänka mellan dina olika undersidor på din hemsida. Det underlättar för besökaren som vill läsa vidare om dina tjänster och är även bra för SEO-rankingen.

Sammanfattning tips 5

Försök att få relevanta länkar från andra hemsidor till din egen hemsida. Har du samarbetspartners kan ni ”byta länkar” med varandra, så länge länkarna är relevanta.